Rzeczywistość od 2020 roku potrafi zmienić się z dnia na dzień, zwłaszcza w Polsce. Wprowadzane restrykcje, obawy o zdrowie oraz zamykane lokale zmieniają diametralnie priorytety konsumentów, a co za tym idzie, zmieniają reguły sprzedaży. Jak więc wyglądają zachowania konsumenckie w 2022 roku i gdzie przenieśli się klienci w ostatnich latach? Na co powinieneś zwrócić uwagę, prowadząc biznes?
Większość osób zamknęła się w domach, ulice opustoszały. I chociaż powoli przywykliśmy do nowej rzeczywistości, jedno jest pewne - Internet zyskał na znaczeniu. Jeżeli dotychczas myślałeś, że Facebook, Instagram czy Tik Tok to tylko zabawka dla młodzieży, a niewiele z Twoich znajomych deklaruje, że z nich korzysta… powinieneś spojrzeć na te liczby. Bardzo możliwe, że są rzeczy, z których nikt z nas nie zdaje sobie sprawy (jak przykładowo to, że surfując po Internecie, czy przeglądając kanał aktualności, spędzamy nawet kilka godzin dziennie!)
Czy wiesz, że całkowita liczba użytkowników mediów społecznościowych na świecie wzrosła prawie dwukrotnie w ciągu ostatnich 5 lat? W 2016 roku użytkowników przynajmniej jednego medium było 2,31 mld, a w 2021 roku liczba ta wzrosła już do 4,20 mld! Nic dziwnego, że globalna pandemia tylko przyspieszyła ten proces.
Szczególnie odkąd zostaliśmy zamknięci w domach, musimy mieć kontakt z najbliższymi. Co u nich słychać, jak wygląda ich życie? Najłatwiej (i najbezpieczniej) sprawdzić to przez ekran cyfrowy. Nawet seniorzy przenoszą się do sieci - już 82% konsumentów powyżej 60 r. ż. posiadało smartfona w 2021 roku. (źródło: Euromonitor w raporcie o globalnych trendach konsumenckich w 2022 roku). Jest to zrozumiałe, ponieważ chcą utrzymywać kontakt z młodzieżą.
Ze względu na bezpieczeństwo, społeczeństwo dokonuje zakupów lokalnie, lub przez internet. Do sieci przeniosły się nawet bazarki - z dnia na dzień stały się popularne transmisje sprzedażowe na żywo, a dla wielu sklepów stały się jedynym źródłem przychodu.
Tabela liczby użytkowników najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce:
medium | Styczeń 2020 | Styczeń 2021 | Styczeń 2022 |
---|---|---|---|
18,61 mln | 21,68 mln | 24,9 mln | |
7,2 mln | 9,52 mln | 11,29 mln | |
Messenger | 14,32 mln | 16,75 mln | 18,09 mln |
Tik Tok | 2,5 mln | 7,5 mln | 9 mln |
3,73 mln | 4,23 mln | 4,64 mln |
Źródła danych: https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in-poland/. Tik tok według danych z OpenMOBI.
W jaki sposób wybrać medium, na którym powinieneś się skupić w 2022 roku? Zasada jest prosta: im młodszy jest Twój potencjalny klient, tym młodsze medium powinieneś wybrać (czyli to, które najkrócej istnieje). W ten sposób patrząc:
Każde z mediów społecznościowych charakteryzuje się również swoim typem przeznaczenia, dlatego kryterium wieku nie powinno być jedynym, którym się kierujesz.
Często okazuje się, że ważniejsze jest CO sprzedajesz i gdzie gromadzą się konsumenci. Wtedy warto wybrać platformę, której dystrybucja danych treści będzie pozytywnie odbierana przez algorytm - a co za tym idzie, mocniej promowana organicznie!
Dlatego, jeżeli Twój produkt jest:
Tendencja, która powtarza się od lat, to wykorzystywanie formatu krótkich, dynamicznych filmów - zabierają mało czasu, szybko pokazują efekt, są rozrywką dla naszego umysłu. Zachęcam Cię, abyś jak najszybciej złapał za telefon i zaczął testować, w jaki sposób pokazać jak najwięcej szczegółów swojego produktu. Klienci naprawdę to lubią!
Jeszcze lepiej, jeżeli pokażesz siebie jako twórcę produktu, lub wyznaczysz pracownika do pokazywania wizerunku w mediach społecznościowych. Wiem, że przełamanie tej bariery na początek może być trudne, jednak od kogo sam wolałbyś kupić - od nieznanej marki, która pojawiła się znikąd, czy od pani Beaty z Wolszyna, która właśnie pokazuje jak na jej sylwetce układa się nowo uszyta, wyjątkowa sukienka?
Pomimo setek kilometrów, sieć daje nam niesamowitą możliwość zbliżenia się do klientów. To dobrze, ponieważ pokazując im się na ekranie w ich własnym domu, możemy nawiązać z nimi relację bliższą, niż kiedykolwiek wcześniej! Tym razem to nie klienci muszą przyjść do nas, a to my przychodzimy do nich, w komfortowych warunkach.
Nie martw się o konkurencję. Dla każdego jest miejsce. Jestem tego pewny, ponieważ ile ludzi, tyle gustów - więc każda osoba, wykonująca usługę na swój unikalny sposób, jest w stanie znaleźć grono swoich unikalnych klientów, którzy po prostu pasują do nich charakterem. Obecnie każdy klient chce zadbać o swoją indywidualność, wiec wybiera firmę, z którą utożsamia się charakterem, stylem, czy nawet podobnymi wartościami!
Czy już wiesz, gdzie powinieneś pojawić się w 2022 roku ze swoim biznesem? Napisz w komentarzu, czym się zajmujesz i jaką obierzesz strategię - a jeżeli wciąż masz wątpliwości, zadaj pytanie i zaproponuję strategię dla Ciebie!